Reclamebord

Tegenwoordig zijn reclameborden niet meer uit het straatbeeld te denken. Ze zijn nu eenmaal zo belangrijk geworden als reclame. Miljoenen jaren geleden werden er al grote tekeningen gemaakt in grotten. Miljoenen jaren later worden zulke tekeningen ook gebruikt maar dan als reclame.

Geschiedenis reclameborden

De eerste berichten van echte reclameborden werden gesignaleerd rond 1790. Tot op de dag van vandaag is het concept vrijwel hetzelfde gebleven maar door de jaren heen veranderd het uiterlijk en de manier van reclame maken maar het idee blijft hetzelfde. Net voor de 19e eeuw werd een nieuwe manier van drukken met inkt uitgevonden. Dit wordt ook wel lithografie genoemd en zo ontstond de eerste poster in die tijd. Aangezien ze vroeger niet de middelen hadden die wij nu wel hebben, waren reclameborden niet altijd even verantwoord. Zo konden ze bijvoorbeeld niet goed tegen slecht weer en waren er veel meldingen over borden die kapot waren gegaan. Vooral circussen profiteerde van deze manier van reclame maken en zo ging de circusbranche hier reclame mee maken.

De eerste echte reclameborden werden rond 1835 gesignaleerd doordat andere branches dit ook gingen gebruiken.

LeveranciersReclameborden

Enkele jaren later in 1860 begonnen bedrijven zich te specialiseren in het maken van reclameborden. Uiteindelijk werd in 1872 de Internationale billboards poster Association of North America ( IBPANA ) opgericht. Tot op de dag van vandaag bestaat dit bedrijf nog steeds en is het een van de grootste billboard leveranciers. Echter zijn ze wel met een andere naam verder gegaan, namelijk: Outdoor Advertising Association of America ( OAAA ).

De 20e eeuw was als een soort revolutie voor de billboard bedrijven. Er kwamen steeds betere technieken om reclame te maken en om te zorgen dat deze goed benut werden. Dit komt mede door de ontwikkeling van de auto industrie. Doordat er auto’s kwamen werden er ook snelwegen aangelegd, hierdoor gingen reclame naar een ander niveau. Er werden grote masten aan de kant van de weg gezet om de boodschap, ook wel reclame, over te brengen aan de bestuurders van de auto.

De 20e eeuw was ook de tijd waar elektriciteit een grote rol ging spelen. Reclameborden werden beter zichtbaar ’s nachts door middel van LED verlichting aan de masten te hangen.

Reclame vandaag de dag

Het is raar om te bedenken dat er geen reclameborden zijn, ze zijn nou eenmaal niet meer weg te denken van het straatbeeld. Grote bedrijven zoals Heineken, Mcdonalds, Burger King, Apple en ga zo maar verder proberen hun sales te vergroten, dit proberen zij mede dankzij de reclameborden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *